skip to Main Content

En flytt innebär inte sällan en hel del stressmoment i och med bokning av flyttfirma, packning och märkning av kartonger. Men planeringen inför själva flytten är kanske det som kräver mest genomgång, eftersom byte av bostadsrätt, stad eller ett nytt husköp på annan ort fordrar uppsägning av abonnemang för elektricitet, adressändring, nyteckning av hemförsäkring och inte minst en god planering av ekonomin. Låt oss dyka lite djupare i det administrativa som uppkommer i samband med en flytt och vad du bör tänka på.

Börja med att ställa dig ett par frågor

Då det ofta kryllar av måsten och moment som man ska ta itu med innan flytten, kan det vara en bra idé att ställa sig ett par grundläggande frågor som nånstans sätter förutsättningarna för flytten. Frågor som man vanligtvis tar itu med innan man ens fått tag i sin bostad, eller för den delen börjat dona med en eventuell flyttfirma. En lista av frågor kan se ut på flera sätt men här får du i alla fall några huvudfrågor som nästan alltid måste ställas innan du ger dig ut på bostadsjakt!

Frågor att tänka på vid flytt

  • Hur vill jag bo – egen hyreslägenhet, bostadsrätt eller kan jag tänka mig att bli inneboende?
  • Vilka kostnader tillkommer om jag bor i en storstad som Stockholm? Tunnelbanekort, dyrare hyra och mat m.m?
  • Hur mycket har jag råd att betala i hyra/avgifter?
  • Har jag ens möjlighet att skaffa en bostadsrätt? Lån, finansiell hjälp från närstående, etc?
  • Vad är min budget för möbelinköp? Kan jag få med mig möbler och lösöre hemifrån?
  • Om du ska bli sambo, behöver du teckna ett samboavtal?

Administrativa aspekter att tänka på

Planeringen av det administrativa inför flytten till din nya lägenhet/ditt nya hus kan kännas som huvudvärk när du tänker på det, men brukar kunna gå relativt smidigt. Skjut inte upp dessa delar till morgondagen, eftersom det kan ta lite tid för elbolag, telefonoperatörer och Skatteverket att registrera dina ändringar. Tänk också på att skicka ut flyttkort eller meddela vänner och bekanta om din stundande flytt.

Glöm aldrig vikten av en hemförsäkring

Att teckna en hemförsäkring när du flyttar är bland det första du bör tänka på att göra när du vet var ditt nya hem befinner sig. En sådan försäkring kommer mycket lägligt om du skulle drabbas av inbrott, råka ut för en eldsvåda i hemmet eller förlora ägodelar på ett eller annat sätt. I hemförsäkringen gäller även en grundreseförsäkring som kan komma väl till pass. Har du redan en befintlig hemförsäkring är det inget särskilt du måste tänka på vid flytt, förutom att delge försäkringsbolaget din nya adress och inflyttningsdatumet.

Flyttanmälan och adressändring

Att meddela adressändring är inte valfritt utan en regel för alla som flyttar, vilket är viktigt att tänka på. Detta är således inget tips inför en flytt utan kort och gott ett krav. Anmälan görs till Skatteverket som registrerar din nya adress och skickar vidare informationen till myndigheter som CSN, Landsting med flera. Flyttanmälningar är gratis.

Eftersändning

Även om myndigheter har tillgång till din nya adress när du byter hus eller lägenhet, så kan andra personer eller organisationer/aktörer bli varse om det senare. Därför är en adressändring under en viss tidsperiod, en god idé för att slippa borttappad post och räkningar som kommer på villovägar. Detta är en viktig punkt att tänka på vid flytt, eftersom du annars kan gå miste om viktiga brev och betalningar. Kontakta Adressändring AB snarast möjligt så att din post alltid dyker upp vid rätt dörr och inte hamnar utanför din gamla.

Säg upp gamla avtal och teckna nya

Självklart vill du flytta så smidigt som möjligt men med det ingår också moment som att säga upp de gamla avtalen för elektricitet, telefon, tv-licens, bredband, sophämtning m.m.

Internet och bredband

Vem kan klara sig utan internet i våra dagar? Inte många och även om så skulle ske, så kommer du säkerligen att märka av det inom bara några timmar. När det gäller internetabonnemang att tänka på vid flytt till lägenhet eller när du ska flytta från lägenhet till hus, så är det en djungel av bolag och operatörer som slåss om kunderna. Ett tips att tänka på när du ska flytta till lägenhet är att kolla med fastighetsvärden först eftersom vissa fastigheter har en gemensam operatör för hela bostaden.

Välj rätt elbolag

Att välja rätt elbolag och teckna ett lukrativt abonnemang är särskilt viktigt om du flyttar från lägenhet till ett hus, där elkostnaderna kan skjuta i höjden markant. Här gäller det även att se över andra energikostnader som värme och väga fördelar och nackdelar över olika värmekällor och system. Att byta elavtal kan sänka kostnaderna ordentligt så ingå inga förhastade avtal utan jämför i god tid innan flytten. Gör du inget aktivt val så tilldelas du ett elbolag rent apropå – ett s.k tillsvidarepris. Kontrollera även när det gamla elavtalet löper ut så att du inte står med dubbla fakturor. Det kan även vara bra att meddela den nya hyresgästen eller ägaren av din forna bostad om elavtalets slutdatum så att han/hon också kan tänka på sitt elavtal vid flytten.

TV-licensen blir public service-avgift i skatten

Om du frustrerades över den gamla tv-licensen så kan vi berätta att den fr.o.m. 2019 blir ett minne blott och du slipper betala den och anmäla den i samband med flytt. Nu måste du istället tänka på att betala den som en public service-avgift som går på skattsedeln istället, vilket innebär att du slipper Radiotjänst som ringer och tjatar på dig.

När du ska flytta till hus

Oftast är det lite krångligare vid en flytt till ett hus eller villa, då du måste ha koll på fler saker själv.

  • Sophämtning,
  • Källsortering
  • Avtal för rinnande vatten

En annan aspekt att tänka på vid flytt till hus är att se över din säkerhet och eventuellt skaffa ett bra larm hos ett välkänt larmföretag.

Bokning av flyttfirma

Detta kan te sig som ett av de enklare stegen inför din flytt, men att inte se över valet av flyttfirma kan stå dig dyrt om du råkar välja en oseriös aktör. Se alltid till att firman anslutit sig till Bohag 2010-reglerna och att de har en bohagsförsäkring som täcker skador och oväntade problem under flytten. Flyttfirmans tjänster ingår som nästa moment att tänka på vid flytten, beroende på vilken servicenivå du är ute efter. Jämför, be om offerter och titta efter omdömen på nätet från andra kunder som tidigare anlitat firman.

Skaffa bra flyttkartonger och material

Eftersom en flytt är dyr i sig, kan det vara värt att tänka lite extra på hur du kan komma undan billigare med andra saker. För oömma saker kan du ta en sväng till mataffärerna och andra butiker och be om tomma, mindre banankartonger. När det kommer till ömtåliga prylar är det värt att köpa/hyra professionellt byggda flyttkartonger. Vi hyr sådana här på Stadsbudet.

Back To Top